Sushi

Nu gott folk, nu börjar mitt matmaraton :P Eller kanske inte, men iaf en god sushi! Jag älskar sushi så sjukt mycket. Som ni ser! sen brukar jag fylla ut med lite egenskuren avokado och sånadär sticks.. ehum.

Sushi är en japansk maträtt bestående av kokt rundkornigt ris som smaksätts med en vinägerblandning, vanligen tillsammans med fisk (rå eller tillagad), rom och/eller skaldjur. Sushi ätes vanligen tillsammans med wasabii, inlagd ingefära och japansk soja. Personligen är jag inte så förtjust i ingefära så den plockas bort.

En vanlig missuppfattning är att sushi är liktydigt med rå fisk. Om man vill ha enbart rå fisk på en japansk restaurang så är det sashimi man ska beställa.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0